Algemene voorwaarden
1. Identiteits- en contactgegevens van de onderneming
Naam: DAC Plus
Rechtsvorm: Besloten vennootschap (BV)
Zetel: Lindenlaan 178, 9120 Beveren
Ondernemingsnummer: 0829.265.074
Btw-nummer: BE 0829.265.074
Rechtspersonenregister Gent, afdeling Dendermonde
Telefoonnummer: 03 336 39 37
E-mail: info@dac-plus.be
2. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt begrepen onder:
- “Voorwaarden”: alle hieronder vermelde bepalingen inclusief bijlagen die hier integraal deel van uitmaken.
- “Dier”: het door de klant ter behandeling aangeboden dier, dieren of groepen van dieren en/of het dier, de dieren of groepen van dieren waarover diergeneeskundig advies wordt gegeven en/of ten behoeve waarvan medicatie wordt geleverd en/of toegediend en/of overige diergeneeskundige diensten worden verleend.
- “De klant”: de eigenaar van het te behandelen dier en/of de aanbieder van het dier in wiens opdracht DAC PLUS de diergeneeskundige (be)handelingen verricht en/of adviezen geeft en/of in het kader daarvan medicatie levert en/of verkoopt en/of toedient en/of overige diergeneeskundige adviezen geeft en diergeneeskundige diensten verleent.
- “Zorgprestatie”: elke zorgkundige, (para)medische of diagnostische handeling die DAC Plus in opdracht van de klant uitvoert, al dan niet in de praktijk of op verplaatsing.
- “Verkoop”: elke verkoop of levering van goederen (bijvoorbeeld medicatie, dierenbenodigdheden en diervoeding) door DAC Plus aan de klant al dan niet ten gevolge van een bestelling die rechtstreeks of via “verkoop of afstand” werd geplaatst.
- “Diensten”: de diensten die DAC Plus ten gunste van de klant levert teneinde de overeenkomst aan te bieden of uit te voeren, dit gaat over het verrichten van diergeneeskundig onderzoek, diergeneeskundige (be)handelingen, het leveren van medicatie en/of dierenbenodigdheden en diervoeding, en/of het geven van adviezen en/of het verrichten van (diergeneeskundige) keuringen.
- “Dierenarts”: De persoon die op grond van de Wet op de uitoefening van de diergeneeskunde 1990 tot de uitoefening van de diergeneeskunde is toegelaten en die in opdracht van de klant diergeneeskundige (be)handelingen verricht en/of, in het kader daarvan medicatie levert en/of verkoopt en/of overige diergeneeskundige adviezen geeft en -diensten verricht.
- “De praktijk”: de Dierenartsenpraktijk DAC Plus, gevestigd te Lindenlaan 178, 9120 Beveren (België), waar zij ook haar diensten uitoefent, bestaande uit de dierenartsen als hierboven gedefinieerd alsmede de praktijk die de dierenartsen met gebruikmaking van alle (hulp) personen, waaronder begrepen maar niet uitsluitend dierenartsen, assistenten e.d., al dan niet op basis van een arbeidsovereenkomst, voer(t)(en) , in welke juridische rechtsvorm en/of samenwerking dan ook.
- “Website”: de website https://www.dac-plus.be/ en elk alternatief domein daarvoor uitgebaat door DAC Plus.
- “Applicatie”: de online applicaties en software toepassingen die DAC gebruikt en/of vrijblijvend aan de klant aanbiedt, bijvoorbeeld voor het maken van een online afspraak, zoals de online afsprakentool van “Mypets.eu” ontwikkeld, beheerd en onderhouden door SONETAS BV (BE0893.138.980).
- “Webshop”: de online applicaties en software toepassingen die DAC gebruikt om online diverse producten te verkopen, m.n. de online applicatie “Mypets.eu” ontwikkeld, beheerd en onderhouden door SONETAS BV (BE0893.138.980).
3. Geldigheid, kennisname en aanvaarding
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, aanbiedingen, offertes, en facturen tussen DAC Plus BV (hierna “DAC Plus”) en de klant, met uitsluiting van alle bijzondere of algemene voorwaarden van de klant.
2.2 Door de aard van de dienstverlening en bij urgente zorgprestaties kan DAC Plus de geldende algemene voorwaarden niet altijd voor de start van de overeenkomst aan de klant verstrekken. Desalniettemin streeft DAC Plus ernaar de klant voldoende gelegenheid te bieden om de algemene voorwaarden te raadplegen en zodoende te aanvaarden. De klant kan de algemene voorwaarden vrij inzien via de website of er een kopie van aanvragen door een e-mail te sturen naar info@dac-plus.be, of in de praktijk.
2.3 Eventuele nietigheid of ongeldigheid van een van deze voorwaarden brengt niet de nietigheid mee van de andere bedingen of van de overeenkomst. De ongeldige of nietige bepalingen dienen dan gelezen te worden als een geldige bepaling waarbij het resultaat zo dicht mogelijk bij het beoogde resultaat van de ongeldige of nietige bepaling ligt.
2.4 Indien DAC Plus en de klant een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst sluiten, zullen de bepalingen van de afzonderlijke overeenkomst voorrang hebben op deze algemene voorwaarden, voor zover hierin is toegestemd door DAC Plus. Deze algemene voorwaarden zullen dan dienen als aanvullend recht, voor zover van toepassing.
2.5 DAC Plus behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden en prijzen op elk moment te wijzigen, maar niet ten nadele van de reeds verbonden klant. Elke wijziging die lopende of toekomstige overeenkomsten met de klant kan beïnvloeden, wordt ter kennisgeving en aanvaarding aan de klant voorgelegd.
2.6 Elke overeenkomst met DAC Plus inzake het verstrekken van zorgprestaties, betreft een inspanningsverbintenis (i.e. geen resultaatsverbintenis) waarbij DAC Plus haar zorgprestaties naar best vermogen en volgens de gangbare praktijken in de sector uitvoert, met de zorgvuldigheid die de klant redelijkerwijs mag verwachten.
3. Totstandkoming van de behandelingsovereenkomst
3.1 Alle aanbiedingen tot het sluiten van een behandelingsovereenkomst zijn vrijblijvend, tenzij tussen partijen anders is overeengekomen.
3.2 De tussen DAC Plus en de klant te sluiten behandelingsovereenkomst is rechtsgeldig vanaf het moment dat het dier wordt aangeboden en DAC Plus met de uitvoering van de overeenkomst is begonnen en/of de te leveren medicatie/behandeling heeft geleverd en/of toegediend.
3.3 DAC Plus heeft te allen tijde het recht om indien een aanbod tot het sluiten van een behandelingsovereenkomst uiteindelijk niet tot een definitieve overeenkomst leidt, alle kosten die DAC Plus heeft moeten maken om de aanbieding aan de klant te verstrekken, in rekening te brengen. (zie artikel 5)
3.4 DAC Plus heeft het recht om het sluiten van een behandelingsovereenkomst, ten aanzien van een aan hen ter behandeling aangeboden dier, te weigeren en/of om slechts onder bepaalde voorwaarden aan te nemen, tenzij DAC Plus op grond van wettelijke en/of gedrags-/tuchtrechtelijke regelgeving verplicht is het aangeboden dier wel te behandelen.
4. Afspraak maken
4.1 De klant die de afspraak maakt, erkent over de nodige handteken- en beslissingsbevoegdheid en/of toestemming van de eigenaar van het dier te beschikken om het dier ter zorgprestatie bij DAC Plus aan te bieden.
4.2 Afspraken voor zorgprestaties in de praktijk tijdens de openingsuren kunnen telefonisch (03 336 39 37), per mail (info@dac-plus.be) of via de applicatie Mypets.eu (www.mypets.eu), gemaakt worden. Een afspraak is pas definitief nadat DAC Plus of de applicatie de afspraak expliciet bevestigt.
4.3 Per dier dient een aparte afspraak gemaakt te worden (tenzij expliciet anders aangegeven, bijvoorbeeld in het kader van jaarlijkse vaccinaties).
4.4 De klant kan een huisbezoek aanvragen. Dit kan telefonisch (03 336 39 37) of per mail (info@dac-plus.be). DAC Plus behoudt zich het recht voor om dergelijk verzoek al dan niet te aanvaarden en hiervoor verplaatsingskosten aan te rekenen.
4.5 DAC Plus behoudt zich het recht voor om nieuwe afspraken te weigeren bij klanten die herhaaldelijk afspraken annuleren, herhaaldelijk niet komen opdagen of herhaaldelijk de betalingstermijn (zie artikel 12) hebben overschreden.
4.6 Voor de uitvoering van de zorgprestaties mag DAC Plus naar eigen goeddunken dierenartsen aanstellen, met inachtname van de wettelijk toegestane bevoegdheden.
5. Afspraak annuleren
5.1 De klant dient gemaakte afspraken tijdig te verplaatsen of te annuleren. Dit kan telefonisch (03 336 39 37) of per mail (info@dac-plus.be).
5.2 Annulatie of verplaatsing van een gewone consultatie is gratis, mits deze minstens 24 uur voor de geplande afspraak plaatsvindt. Bij laattijdige annulatie/verplaatsing of “no-show” kan de klant gehouden worden alle tot dan toe gemaakte kosten te vergoeden, waaronder inbegrepen maar niet uitsluitend zijnde: alle kosten van de voor de behandeling reeds gereserveerde tijd, gereserveerde ruimtes en gereserveerde apparatuur.
5.3 Annulatie of verplaatsing van ingrepen en operaties is gratis, mits deze minstens 72 uur voor de geplande ingreep/operatie plaatsvindt. Bij laattijdige annulatie/verplaatsing of “no-show” kan de cliënt gehouden worden alle tot dan toe gemaakte kosten te vergoeden, waaronder inbegrepen maar niet uitsluitend zijnde: alle kosten van de voor de behandeling reeds gereserveerde tijd, gereserveerde ruimtes en gereserveerde apparatuur.
5.4 De door derden reeds gemaakte kosten ten behoeve van het dier of de klant, alsmede voor de behandeling reeds speciaal bestelde goederen, dienen te allen tijde door de klant vergoed te worden.
6. Verblijf en ophaling van dieren
6.1 De klant betaalt een vergoeding voor elke dag dat het dier bij DAC Plus verblijft. Zowel de dag van opname als de dag van ontslag worden als verblijfsdag gerekend, en dit ongeacht het tijdstip van de aanbieding/ophaling van het dier. Deze vergoeding wordt steeds vermeerderd met eventuele kosten voor voeding, medicatie en verzorgingsmateriaal.
6.2 DAC Plus verwittigt de klant van zodra het dier beschikbaar is voor ontslag. De klant verbindt zich ertoe om het dier zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de 3 werkdagen op te halen. Bij overschrijding van deze termijn herinnert DAC Plus de klant aan de ophaalplicht. DAC Plus behoudt zich in elk geval het recht voor om verblijfskosten te rekenen (ook retroactief).
7. Verplichtingen van de klant
7.1 De klant verstrekt alle informatie aan de dierenarts die relevant kan zijn voor de uitvoering van de zorgprestatie, het welzijn van het dier en de veiligheid van derden, zoals informatie over voorgaande medische ingrepen, allergieën en/of bijtgedrag.
7.2 De klant verleent voldoende medewerking aan de dierenarts om de zorgprestatie correct, vlot en veilig te laten verlopen. Bij gebrek daaraan kan DAC Plus de zorgprestatie weigeren, stoppen of de overeenkomst geheel ontbinden, zonder de klant daarvoor een vergoeding verschuldigd te zijn.
7.3 De klant respecteert door de dierenarts meegedeelde instructies voor voorbereiding en nazorg van de zorgprestatie zoals het al dan niet voederen voor de zorgprestatie, verzorging na de zorgprestatie en het stipt toedienen van medicatie.
7.4 De klant dient het dier op geschikte wijze te vervoeren, aan te bieden en af te schermen van andere dieren, bijvoorbeeld met gesloten transportbox, leiband en/of muilkorf. Iedere hond dient in ieder geval aangelijnd te worden in de praktijk (wachtruimte en kabinet). De klant dient ervoor te zorgen dat ieder dier op gepaste wijze wordt afgeschermd van andere dieren in de wachtzaal (bijvoorbeeld met een korte leiband of gesloten transportbox).
7.5 De klant mag door DAC Plus voorgeschreven/verstrekte medicatie enkel inzetten voor het beoogde gebruik en dier. In geen geval mag de klant de medicatie verhandelen, vervreemden, aanpassen of toedienen aan andere dieren of personen dan diegene waarvoor de medicatie werd voorgeschreven.
8. Toestemming, uitvoering en risico’s zorgprestatie
8.1 De dierenarts informeert de klant naar best vermogen over de inhoud, mogelijke resultaten, risico’s en kosten van de voorgestelde zorgprestatie. De klant heeft het recht om op elk moment bijkomende informatie te vragen en om de zorgprestatie al dan niet te weigeren.
8.2 DAC Plus kan de klant een verklaring ter ondertekening voorleggen om de aard van de zorgprestatie en de daaraan verbonden risico’s en kosten expliciet te aanvaarden, doch is hiertoe niet verplicht.
8.3 Bij vermoedens van verwaarlozing, dierenmishandeling of gezondheidsrisico’s door ziektes, zal DAC Plus de bevoegde instanties waarschuwen. Als een dier onnodig lijdt, geen redelijke kans heeft op herstel en/of waardig leven of té gevaarlijk wordt voor zijn omgeving, is de dierenarts ook gerechtigd om het betrokken dier te euthanaseren, zonder enige vergoeding aan de klant verschuldigd te zijn. DAC zal een intentie tot euthanasie steeds, voor zover mogelijk, vooraf aan de klant melden en in overleg uitvoeren, zonder dat dit verplicht is.
8.4 Indien een dier overlijdt tijdens de zorgprestatie of na euthanasie, bespreekt DAC Plus de mogelijke vervolgstappen met de klant. Het stoffelijk overschot kan bijvoorbeeld bij de klant worden opgehaald of door DAC Plus in bewaring worden genomen tot een beslissing volgt over de verdere procedure. Alle kosten voor administratie, bewaring, transport, afvoer of crematie zijn voor rekening van de klant.
9. Specifieke bepalingen voor de verkoop van goederen (zoals medicatie, dierenbenodigdheden, verzorgingsmateriaal en diervoeding) via de webshop
9.1 Aanbod en bestelproces
9.1.1 DAC Plus biedt de klant de mogelijkheid om bepaalde goederen aan te kopen via de webshop (via de applicatie “Mypets.eu”) zoals doch niet beperkt tot dierbenodigdheden, diervoeding, medicatie zonder voorschrift en verzorgingsmateriaal.
9.1.2 DAC Plus behoudt zich het recht voor om bestellingen naar eigen goeddunken te aanvaarden of te weigeren. Bestellingen afkomstig van een klant met dewelke een geschil bestaat of van een frauduleus lijkend profiel of waaruit een ernstige tekortkoming van de klant blijkt, mogen door DAC Plus geannuleerd of geweigerd worden.
9.1.3 Waar mogelijk worden aanvaarde bestellingen aan de klant bevestigd middels een schriftelijke bestelbevestiging. Indien de goederen op dezelfde dag worden besteld en geleverd, overhandigd of afgehaald, volstaat de factuur als bewijs.
9.2 Afhalen van bestellingen
9.2.1 Goederen die werden besteld en betaald via de webshop kunnen door de klant afgehaald worden in de praktijk.
9.2.2 Bestelde goederen blijven 14 kalenderdagen ter beschikking te rekenen vanaf de datum waarop DAC Plus aan de klant heeft gemeld dat de goederen beschikbaar zijn voor afhaling. Bij overschrijding van de termijn, zal DAC Plus de klant gratis aan de afgesproken afhaling herinneren. Vanaf de 7e kalenderdagen na deze herinnering mag DAC Plus kosten voor de opslag van de goederen aanrekenen of onbetaalde goederen terug in bezit nemen zonder de klant enige vergoeding verschuldigd te zijn.
9.3 Wettelijk herroepingsrecht
9.3.1 De klant, indien die consument is cf. art. I.1; 2° WER en geen onderneming of rechtspersoon, heeft het recht om zonder opgave van redenen een koopovereenkomst op afstand (d.w.z. een bestelling via de webshop), te herroepen binnen een termijn van 14 kalenderdagen, te tellen vanaf de dag waarop de klant of een door de klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit krijgt.
9.3.2 Het herroepingsrecht is niet van toepassing op:
- de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- de levering van goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid;
- de levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
- de levering van goederen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten.
9.3.3 De klant dient de beslissing om te herroepen in elk geval te melden aan DAC Plus voordat de herroepingstermijn is verstreken en dit via een ondubbelzinnige verklaring. De klant kan dit doen per mail aan info@dac-plus.be.
9.3.4 De klant dient de goederen binnen een termijn van 14 (veertien) dagen na aankoop terug te sturen of terug te brengen naar DAC Plus. De goederen dienen op kosten van de klant onbeschadigd, in originele staat en in originele verpakking te worden teruggebracht. De kosten van eventuele retourzending zijn voor eigen rekening van de klant.
9.3.5 DAC Plus behoudt zich het recht om de teruggestuurde/teruggebrachte producten eerst te controleren en eventuele waardeverminderingen die het gevolg zijn van het behandelen van de goederen door de klant dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen, in rekening te brengen.
9.3.6 Bij herroeping en teruggave van de aangekochte goederen, zal DAC Plus alle tot op dat moment ontvangen betalingen aan de klant terugbetalen binnen maximaal 14 (veertien) dagen nadat DAC Plus alle goederen heeft ontvangen, of tot de klant heeft aangetoond dat ze werden teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerst valt. Voor de terugbetaling zal er gebruikgemaakt worden van hetzelfde betaalmiddel als hetgeen dat door de klant werd gekozen bij betaling van de oorspronkelijke bestelling.
9.3.7 Het herroepingsrecht geldt niet voor goederen die rechtstreeks aangekocht en betaald werden in de praktijk zelf.
9.4 Conformiteit en wettelijke garantie
9.4.1 DAC Plus staat ervoor in dat de goederen die door haar werden verkocht voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
9.4.2 De klant heeft recht op een garantie van 2 (twee) jaar, te rekenen vanaf de levering van de producten. De klant moet DAC Plus op de hoogte brengen van het conformiteitsgebrek binnen de 2 (twee) maanden vanaf de dag waarop hij/zij het gebrek heeft vastgesteld. De klant heeft dan recht op de kosteloze herstelling of de kosteloze vervanging van het bestelde product. Indien kosteloze herstelling of vervanging onmogelijk is of onevenredige kosten met zich mee zou brengen, heeft de klant recht op een terugbetaling van het betaalde bedrag.
10. Aansprakelijkheid
10.1 DAC Plus is niet aansprakelijk voor een uitgevoerde zorgprestatie die niet het gewenste resultaat oplevert, tenzij er sprake zou zijn van opzet of grove schuld van DAC Plus of voor die van haar aangestelden of lasthebbers. De klant erkent door de dierenarts geïnformeerd te zijn over de mogelijke risico’s van de zorgprestatie en aanvaardt dat elke zorgprestatie een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis betreft.
10.2 DAC Plus is niet aansprakelijk voor eender welke schade die het gevolg is van toediening van medicatie aan een dier door de klant zelf en terzake toediening van terzake toediening van medicatie aan dieren in opdracht van derden, waaronder begrepen toediening in opdracht van overheidsinstanties alsmede letsel en/of schade door de toediening van deze middelen, de eventuele bijwerkingen daarvan en onzorgvuldigheden bij de vervulling van de daarvoor geldende administratieve verplichtingen en daarmee samenhangende bewijsproblemen, tenzij er sprake zou zijn van opzet of grove schuld van DAC Plus of voor die van haar aangestelden of lasthebbers.
10.3 De aansprakelijkheid van DAC Plus en/of haar aangestelden is steeds beperkt tot directe schade en is enkel inroepbaar voor zover deze het gevolg zou zijn van haar opzet, haar grove schuld of voor die van haar aangestelden of lasthebbers, of, behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren van een verbintenis die een van de voornaamste prestaties van de overeenkomst vormt. DAC Plus is nooit aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.
10.4 Voor zover DAC Plus bij de uitvoering van haar verbintenissen afhankelijk is van de medewerking, diensten en leveringen van derden, is zij niet aansprakelijk voor enige schade voortvloeiend uit hun fout. DAC Plus is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit productiefouten en/of bijwerkingen van producten geleverd door derden, tenzij deze fout(en) en/of bijwerking(en) openbaar zijn gemaakt door desbetreffende derde of rechtsgeldige instantie.
10.5 De aansprakelijkheid van DAC is ten allen tijde beperkt tot het bedrag waarop de aansprakelijkheidsverzekering van DAC Plus in een voorkomend geval aanspraak op uitkering geeft. Indien de aansprakelijkheidsverzekering van DAC Plus niet tussenkomt, is het bedrag beperkt tot het bedrag dat aan de klant werd aangerekend voor de zorgprestatie of de (be)handeling die de aansprakelijkheid van DAC Plus heeft geactiveerd.
10.6 Het sluiten van een overeenkomst en/of het verrichten van diergeneeskundige behandelingen en/of het in het kader daarvan leveren en/of toedienen van medicatie en/of het leveren van diergeneeskundige adviezen en diensten, laat geheel onverlet de risico- aansprakelijkheid van de klant en/of derden voor door het dier aangerichte schade.
10.7 De klant is zelf verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat zijn/haar dieren niet ontsnappen tijdens het vervoer naar de praktijk, in de wachtzaal, het kabinet of na zijn/haar bezoek aan de praktijk (bijvoorbeeld op de parking of op straat). De klant is zelf verantwoordelijk voor het op gepaste wijze afgeschermd houden van zijn/haar dier van andere dieren die in de praktijk aanwezig zijn. DAC Plus is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt aan, door of als gevolg van ontsnapte dieren, onvoldoende/niet correct afgeschermde dieren of bijtincidenten.
11. Ontbinding en overmacht
11.1 De tussen DAC Plus en de klant gesloten (behandelings)overeenkomst wordt tussentijds beëindigd door:
- het uitdrukkelijk verzoek van de klant, waarbij de klant door DAC Plus zo nodig zal worden gewezen op de mogelijke gevolgen van deze voortijdige beëindiging voor het dier en, indien de beëindiging geschiedt tegen het advies van de dierenarts en/of DAC Plus in, erop zal worden gewezen dat dit zal geschieden op risico van de klant en zo nodig de klant hierover een schriftelijke verklaring laten afleggen;
- het overlijden van het te behandelen dier;
- een eenzijdige beslissing van DAC Plus, indien zij van mening is dat van haar redelijkerwijs niet kan worden gevergd dat de diergeneeskundige behandeling zal worden voortgezet omdat er geen redelijke kans (meer) is op een beoogd en/of gewenst resultaat;
- een eenzijdige beslissing van DAC Plus indien het vertrouwen tussen de dierenartsenpraktijk en de klant op ernstige wijze is verstoord.
11.2 DAC Plus mag de overeenkomst ontbinden, indien zij haar verplichtingen niet kan nakomen door tijdelijke of blijvende overmacht. Onder overmacht worden alle omstandigheden verstaan die redelijkerwijs niet door DAC Plus beïnvloed kunnen worden zoals en niet beperkt tot: pandemie, stakingen, verkeersbelemmeringen, uitzonderlijke weersomstandigheden, brand, vertraagde of foutieve levering door derden, … In dergelijk geval heeft de Klant recht op teruggave van reeds aan DAC Plus betaalde bedragen, zonder bijkomende schadevergoeding, voor bestelde Goederen die nog niet geleverd werden en/of behandelingen of zorgprestaties die nog niet werden uitgevoerd.
11.3 Partijen kunnen de overeenkomst buitengerechtelijk en kosteloos ontbinden als de andere partij haar contractuele verplichtingen niet nakomt. Partijen bevestigen elke intentie tot ontbinding schriftelijk, gemotiveerd en zo snel mogelijk aan elkaar.
11.4 De klant blijft gehouden aan de betaling van schulden ontstaan voor datum van ontbinding. Indien zorgprestaties of goederen slechts gedeeltelijk werden geleverd, ongeacht het tijdstip, worden deze afzonderlijk aangerekend en is de klant gehouden deze te betalen.
12. Prijzen, factuur- en betalingsvoorwaarden
12.1 DAC Plus stelt de in rekening te brengen tarieven en honoraria vast volgens haar eigen tarieven naargelang tijd en omstandigheden. Op de nota worden alle prijzen steeds in EURO aangeduid.
12.2 Op eenvoudig verzoek ontvangt de klant een vrijblijvende kostenraming voor voorziene zorgprestaties. Dergelijke kostenramingen zijn indicatieve inschattingen waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. Onvoorziene kosten voor bijkomende onderzoeken, medicatie, goederen of ten gevolge van complicaties tijdens of na de zorgprestatie blijven ten laste van de klant.
12.3 Facturen zijn contant te betalen in de praktijk via Bancontact, kredietkaart of cashbetaling, tenzij schriftelijk anders overeengekomen tussen DAC Plus en de klant.
12.4 Factuurinvordering bij consumenten conform Boek XIX Wetboek Economisch Recht:
Na overschrijding van de betaaltermijn ontvangt de klant een gratis betaalherinnering en een termijn van 14 kalenderdagen om het verschuldigde bedrag te voldoen. Voor deze eerste betaalherinnering worden geen kosten aangerekend. Bij overschrijding van de in de betaalherinnering vermelde termijn worden volgende invorderingskosten opeisbaar:
– Verwijlinteresten cf. art. 5 Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties: Dit is de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten en afgerond tot het hogere halve procentpunt.
– Eenmalig forfaitair schadebeding:
- 20,00 € voor schuldvorderingen kleiner of gelijk aan 150,00 €
- 30,00 € + 10% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 150,01€ en 500,00€
- 65,00 € + 5% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 500,01€ met een maximum van 2.000,00€
12.5 Factuurinvordering bij ondernemingen:
Bij laattijdige betaling zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een interest van 1% per maand. Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 40 euro, onverminderd het recht van DAC Plus op een redelijke schadeloosstelling voor alle andere invorderingskosten welke dat vaste bedrag te boven gaan en die ontstaan zijn door de laattijdige betaling.
13. Verwerking van persoonsgegevens en wetenschappelijk onderzoek
13.1 DAC Plus en/of haar aangestelde(n) verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die zij van de klant ontvangen met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, verstrekken van de zorgprestaties, voldoen van bestellingen, behandeling van klachten, factuurinvordering, het klantenbeheer, de boekhouding, en direct marketingactiviteiten in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Belgische wetgeving ter zake. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen, toestemming en/of het gerechtvaardigd belang. Meer weten? Lees het privacybeleid van DAC Plus op de website (https://www.dac-plus.be/privacy-policy/).
13.2 De klant heeft recht op inzage, beperking, verwijdering en correctie van persoonsgegevens. Na voorlegging van een geldig identiteitsbewijs kan de klant via een schriftelijke, gedateerde en ondertekende aanvraag aan DAC Plus, gratis een schriftelijke weergave van diens persoonsgegevens verkrijgen. De klant kan zich ook steeds kosteloos verzetten tegen het gebruik van gegevens voor direct marketingdoeleinden.
13.3 De klant geeft DAC Plus impliciete toestemming om stalen of organisch materiaal afkomstig van behandelde dieren aan te wenden voor statistische of wetenschappelijke analyses, opleidingen en/of onderzoek, tenzij de klant dit uitdrukkelijk weigert.
14. Geschillen en toepasselijk recht
14.1 In geval van geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze algemene voorwaarden, de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de overeenkomst of de dienstverlening, zullen partijen streven naar een minnelijke oplossing.
14.2 Het Belgisch recht is van toepassing op geschillen met betrekking tot deze algemene voorwaarden, de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de overeenkomst of de dienstverlening, die niet via minnelijke weg kunnen worden opgelost, met uitzondering wanneer de dwingende bepalingen inzake toepasselijk recht voor consumenten spelen en een ander recht aanwijzen. Bij gerechtelijke geschillen zijn de (Belgische) rechtbanken van de zetel van DAC Plus bevoegd, behalve wanneer de dwingende bepalingen inzake rechtsmacht voor consumentenovereenkomsten een andere rechtbank aanduiden.